perjantai 31. heinäkuuta 2020

Sosiaalisen median käyttösuunnitelma

Opiskelujani varten minun täytyy suunnitella sosiaalisen median käyttöönottosuunnitelma. Aiheen valinta on jälleen kerran tehtävän haastavin osuus, kun ei viitsi työtä sekoittaa tänne julkiseen foorumiin tässä muodossa ja valitettavasti harrastuspuolikin on nykyään ajanpuutteesta johtuen turhan pieni.

Meillä on pian 12 -vuotias Coton de Tulear Roosa. Roosalla on kaikenlaisia vaivoja, kun hänet on pitänyt leikata muutamaan kertaan tässä vuosien varrella. Olemmekin miettineet, että se päivä kun joudumme Roosasta luopumaan alkaa olla koko ajan lähempänä ja ajatus on todella kamala. Roosa toimii seuraneitinä kouluikäiselle tytöllemme aamuisin ja iltapäivisin, kun vanhemmat ovat vielä töissä. Muutenkin Roosa on todella tärkeä tytölle ja itsellekin sellainen toisen lapsen korvike, kun sellaista ei meille ole suotu.

Siitä se ajatus sitten lähti ja yritin alkaa etsiä meille koiranpentua, Roosalle eläkepäivien kaveriksi ja jo valmiiksi, ettei tytölle tulisi kaveritonta aikaa mikäli Roosa lähtisi pilven reunalle istuskelemaan. Haasteeksi muodostui, että todella monen kennelin sivuilta on vaikeaa tietää, onko pentuja tulossa vai ei ja kuinka varattu pentue on. Rodun oma sivusto tekee pentuvälitystä, mutta siellä en ole koskaan nähnyt pentuja vapaana. Toiminta on myös täysin keskittynyt eteläiseen Suomeen. Tärkeänä huomiona tässä vaiheessa on, että nämä mielipiteet ovat omiani ja perustuvat omaan kokemukseeni. Tietämykseni myöskään koiran kasvatuksesta ei ole aukoton, joten suokaa anteeksi mahdolliset asiavirheet.

Teen tähän suunnitelman Pohjois-Suomen Coton de Tulear rodun pentuvälityksestä. Suunnitelma on tärkeä tehdä, että huomioidaan toiminnan näkyvyys valitulle kohderyhmälle. Myöskin edullinen markkinointi on tärkeää. Suunnittelmassa voi valmiiksi miettiä avainsanoja hakusanoiksi ja teemaa. Liiallinen suunnitelmallisuus voi tehdä somesta liian yksitoikkoista, mutta aikataulutus toimii hyvin. Aikataululla tarkoitan, että suunnitellaan milloin julkaistaan mikäkin juttu tai teema, että sisältö pysyy monipuolisena eikä julkaisuja tule liikaa tai liian vähän. Mikäli päivitystä tehdään koko ajan voivat seuraajat väsyä spämmäykseen ja lakata seuraamasta. Esimerkiksi julkaisu per päivä on hyvä rytmi. Teema voisi vaihdella pentutarjonnasta riippuen. Hyvä olisi suunnitella myös minkälainen kohderyhmä sivustolle otetaan jotta markkinointi osuu paremmin perille.

Koirista puhuttaessa on erittäin tärkeää, että pennut ovat luotettavalta kasvattajalta ja sukulinjat mietitty niin, ettei sisäsiittoisuutta esiinny. Välityksessä olisi kiinnitettävä huomiota, että jokaisen pentueen tulisi olla Kennelliiton hyväksymä. Paperittomia pentuja ei välitykseen saisi päästä edes vahingossa.

Välitystoiminnalle pitäisi olla jokin "kotipohja" ja siihen tarkoitukseen voisi joko tehdä nettisivun tai pienimuotoisen toiminnan ollessa kyseessä voisi olla blogipohja parempi. Blogi tuntuu muutenkin inhimillisemmältä ja persoonallisemmalta vaihtoehdolta ja päivitys on ainakin minusta helpompaa kuin nettisivun päivitys.

Rodun nykyisen sivun kautta on linkkejä eri kenneleihin ja on todella hidasta ja hankalaa katsoa kaikki sivut erikseen. Osa osoitteista on myös toimimattomia mikä turhauttaa todella paljon. Suurimmalla osalla sivuista myös pyydetään puhelimitse ottamaan yhteyttä pentukyselyissä.

Blogi voisi toimia niin, että vierailisin itse kenneleissä, joissa on pentuhaaveita tekemässä uutistyyppisen jutun kennelistä. Usein on tärkeää, että pennunostaja tietää jotain kasvattajakodista ennen päätöksen tekoa, joten artikkelimainen juttu kertoisi kaiken olennaisen. Avainsanana voisi käyttää pentusuunnitelmia tai kasvattajaa. Olisi kiva myös tehdä jutut vanhemmista. Pentueen synnyttyä voisi tehdä jutun ja myös uusien perheiden valinnasta ja pentujen kotiutumisesta. Mikä estää, ettei jatkojuttua voisi aina tehdä myös koiran elämästä uudessa perheessä. Mekin aikanaan lähetettiin säännöllisesti sähköpostia kuvien kera kasvattajalle ja kerrottiin mitä meille kuuluu. Tälläinen kokonaisvaltainen tarinankerronta veisi hieman ydintä perusidealta, mutta toisaalta lisäisi rodun tunnettuutta ja antaisi mahdollisuuden seurata tarkemmin rodun piirteitä ja elämää perheissä.

Tuossa jo aiemmassa julkaisussa ihmettelin, että lukeeko kukaan enää blogeja ajanpuutteen vuoksi vaan suositaanko enemmän nopeita palveluja. Tästä syystä, että uskon nopeisiin somekanaviin, pitäisi blogille tehdä omat tunnukset Instagramiin ja YouTubeen. Ehkä myös TikTokkiin. Twitter on mielestäni totisen viestinnän kanava, jonne ei minusta sovi tämänkaltainen toiminta. FB sivut myös tottakai, koska sinne voi linkata YouTube videoita ja ostaa markkinointia pienellä rahalla. Instaan voisi tehdä aina julkaisuista pienen postauksen ja uutisvirtaan pieniä videoita koiranelämästä. Youtubeen voisi tehdä kokonaisen jakson per kasvattaja tai pentue. Mikään ei estä, etteikö alueelle voisi markkinoida myös ulkomaisia tai muun Suomen pentueita. Tässä kohtaa mietin, että rodun suosion kasvaessa voisi pentueet mennä kuin kuumille kiville, kuten nyt on käynyt Covid -tilanteesta johtuen. Mikäli pentueista oikeasti kerrottaisiin kootusti yhdessä paikassa, olisi edelleenkin helpompi tehdä valinta mistä koiran ostaa ja mahdollisuudet saada pentu lisääntyy. Mahdollisesti sivulla voisi julkaista myös kasvattajan kuvaamia kuvia/videomateriaalia. Kuviin ja videoihin lisätään sivuston nimi.

Koira on elävä olento ja ei pitäisi unohtaa julkaista myöskään haasteellisen turkin käsittelyyn liittyviä julkaisuja tai rotukohtaisten piirteiden esilletuontia. Vinkit koulutukseen ja yhteiset kokoontumiset tai harjoitusnäyttelyt lisäisivät yhteisöllisyyden tunnetta.

Kuvien ja videoiden julkaisemiseen tarvitaan lupaa ja tähän tarkoitukseen pitäisi tehdä kuvau- ja julkaisulupalomake, jonka voisi vaikka palauttaa sähköisesti. Lupaa varten tarvitaan henkilötietoja sen verran, että GPRD -seloste tulisi tehdä näiden tietojen säilyttämisestä. Lupaa tulisi säilyttää niin pitkään, kuin oikeus kuviin on ottajalla. Mahdolliset yhteydenotot pentueista voisi tehdä sähköisellä lomakkeella johon myös pitää olla seloste varsinkin, jos tiedot luovutetaan edelleen kasvattajalle. Kommentoinnin tarkituksen pitää olla päällä ainakin blogissa. Halutessaan kasvattaja tai koiran omistaja voisivat pyytää poistamaan oman koiransa tai kennelinsä tiedot blogista ja muista kanavista. Sivustoilla myös täytyy kertoa, että ideana on kertoa pentueista ja auttaa välityksestä, mutta varsinainen kauppa on kasvattajan ja ostajan välinen, eikä sivusto vastaa siitä. Kaikkien sivustojen pitäisi kuitenkin olla julkisia, että ne näkyvät kohderyhmälle.

Itselleni olisi ainakin apua tällaisesta sivustosta. Ongelmana lienee se, että kuka pitäisi ilman korvausta sivustoa yllä, kun se varmasti kaikkine somekanavineen kävisi kohta kokopäivätyöstä. Mainonnan sallimisella tai kaupallisella yhteistyöllä ongelma saataisiin osin ratkaistua.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti